Prejsť k obsahu  Prejsť k hlavnému menu

Firemný weblog poradenské spoločnosti h1slovakia.sk

Zobraziť všetky články
Späť

Čo priniesol rok 2015 v ONLINE ?

Ako ste si iste všimli, rok 2015 nám ubehol extra rýchlo, ale na to sme predsa v našom online svete zvyknutí.

V úvode nového roku vám prinášame náš pohľad na vývoj v roku 2015 a zastavíme sa pri vybraných udalostiach, ktoré sa odohrali v jednotlivých vertikálach. Postupne tak prejdeme SEO, PPC vo vyhľadávaní , na weboch a sociálnych sieťach, vo videoreklame a pod.

Čo priniesol rok 2015 PPC?

Rok 2015 určite prispel ku skvalitneniu PPC reklamy. Pribudli nové PPC formáty reklamy, zlepšilo sa pracovné prostredie a možnosti PPC systémov (na Slovensku hlavne Google AdWords a Facebook Ads).

Nás zaujalo okrem iného pár vybraných PPC „vychytávok“ z roku 2015. 

Začneme s Google AdWords.

Vylepšenie funkčnosti Dynamic Search Ads (DSA) potešilo asi každého, kto robí PPC reklamu pre väčšie e-shopy. DSA tak teraz funguje oveľa spoľahlivejšie, čím dokáže výrazne posilniť PPC prostredie hlavne pre veľké E-commerce spločnosti.

Integrácia Gmail Sponsored Promotions (GSP) do Google AdWords je ďalším skvelým krokom vpred. GSP tu síce bolo už skôr, ale len v testovacej verzii a prístupné len pre pár vyvolených, a my sme patrili medzi nich. Čo Vám GSP môže priniesť? Veľmi jednoducho si vytvoríte viacero typov reklám pre prostredie Gmail. A hlavná výhoda? Prekliky za 2 či 3 centy – stačí zvoliť vhodný typ reklamy. Viac o GSP sa môžete dočítať napr. marketingland­.com.

Video reklama síce nepatrí medzi klasické PPC reklamy, jej obľuba ale rastie celosvetovo, aj na Slovensku. Logickým krokom preto bolo aj začlenenie YouTube reklamy do prostredia Google AdWords. Stačí pár krokov a vytvoríte si Video reklamu pre YouTube alebo Display sieť. Už dávnejšie je zrejmé, že video reklama ja skvelou alternatívou televíznej reklamy. Zvlášť v dnešnej dobe, keď užívatelia plynulo prechádzajú z jedného zariadenia na druhé resp. ich využívajú súčasne. 

A na čo určite nezabudol Google AdWords v roku 2015? Samozrejme, na mobily! Tak ako v SEO, aj v prípade PPC si dal Google záležať, aby pre mobilné zariadenia a aplikácie pripravil skvelé formáty reklamy. Mobile apps installs a Mobile apps engagement sú vynikajúce formáty, vďaka ktorým dokáže marketér získať z aplikácie maximum.

Pri pohľade na Facebook a jeho reklamné prostredie musíme uznať, že v roku 2015 prešli veľký kus cesty. Nie všetko vo Facebook Business Manager funguje bezchybne a mnohé by sa ešte dalo vylepšiť. No spustenie Dynamického remarketingu je určite skvelá PPC čerešnička od Facebooku. FB ads sa stal významným hráčom v oblasti PPC a z hľadiska konverzného potenciálu je výborným pomocníkom každého marketéra. 

Čo sa udialo v SEO v roku 2015?

Predchádzajúci rok bol z hľadiska  SEO pomerne pokojný.  Nedošlo k žiadnemu veľkému zásahu do výsledkov vyhľadávania zo strany Google. Google však aj v tomto roku predstavil niektoré zmeny vo vyhľadávaní. Vzhľadom na neustále sa zvyšujúce využívanie mobilných zariadení, predstavil Google zásadnú zmenu v mobilnom vyhľadávaní. Od apríla 2015 sa vo výsledkoch vyhľadávania uprednostňujú weby, ktoré majú buď vlastnú mobilnú verziu, alebo sú aspoň responzívne a pre mobily prívetivé. Ako vyhovuje web mobilným zariadeniam, sa môžete veľmi jednoducho presvedčiť pomocou nástroja Google Search Console. Druhou zmenou z augusta 2015 je uprednostňovanie webov , ktoré „bežia“ na zabezpečenom protokole https. Netreba však robiť paniku a prechádzať hneď na zabezpečený protokol, lebo niektoré vyhľadávače ako napr. Seznam.cz na túto zmenu nie sú pripravené.
V minulom roku nás zaujalo odčleňovanie niektorých častí Google + do samostatných aplikácií ako napr. Google photos, Google Moja firma, ktoré boli súčasťou tejto sociálnej siete. Vyzerá to tak , že Google sa snaží úspešnejšie časti menej úspešnej siete Google + osamostatniť, ale čas ukáže, ako sa to celé vyvinie.
Trendy v SEO na rok 2016 si predstavíme v nasledujúcom blo­gu.

Čo priniesol uplynulý rok Display reklame?

V roku 2015 sme na Slovensku konečne začali hovoriť o „Programmaticu“ alebo „RTB“. Ide o automatizovaný nákup display reklamy naprieč tisíckami webov. Žiaľ veľa ľudí si pod týmto stále predstavuje „super lacný“ a nekvalitný priestor. Ako pri každej novinke aj tu platí, že  koluje veľa nesprávnych informácii. Programmatic sa ale dá využiť rôznymi spôsobmi – či už sa používa na výkonnostné kampane alebo na zásah záujmovej cieľovej skupiny, vždy treba myslieť na individuálne potreby klienta a samotnej kampane.  

Už aj na Slovensku sa o tejto téme veľa dočítate a objavilo sa aj viacero produktov, ktoré umožňujú využívať výhody automatizovaného nakupovania display reklamy. Či už ide o lokálne riešenie Etarget RTB alebo medzinárodné riešenia ako napr. Adform, Doubleclick od Google. Samostatnou kapitolou sú individuálne nástroje veľkých agentúr ako GroupM alebo OMD.

Veľkou témou roku 2015 hlavne pre publisherov bolo blokovanie reklamy zo strany užívateľov. Prostredníctvom tzv. adblockerov, add on aplikácii pre prehliadače, blokuje stále viac užívateľov akúkoľvek reklamu na internete. Na Slovensku momentálne adblockery využíva do 10% užívateľov, hlavne mladých ľudí. Toto číslo sa dramaticky nemení a ani medzinárodne sa jeho nárast nepredpokladá.
 

Mobilná, Social a video reklama

Už niekoľko po sebe nasledujúcich rokov sledujeme prognózy, že aktuálny rok bude „year of mobile“. Platilo to aj pre rok 2015 a ako obvykle sa naplnili len niektoré predpovede a očakávania. Naďalej rástol počet návštev a page views z mobilných zariadení, ktoré predstavujú už viac ako tretinu celkovej návštevnosti. Na tento trend zareagovalo IAB spustením novej metodiky merania AIMmonitoru. Pre klientov je však zjavne mobil stále menej zaujímavý, pretože nárast návštevnosti ani zďaleka nekopírujú investície do mobilnej reklamy, ktoré zostávajú relatívne nízke.

Veľkou novinkou na poli social media je možnosť reklamy na Instagrame. Táto sociálna sieť s aktuálne približne 300-tisíc slovenskými užívateľmi je však výrazne naklonená mladej cieľovke, takže pre social media managerov, ktorí potrebujú zasiahnuť širšiu cieľovú skupinu zostáva Facebook naďalej číslo jeden.

Na Facebooku sa v roku 2015 výrazne rozšírila videoreklama a wall každého užívateľa je teraz preplnený automaticky sa spúšťajúcimi videami. Veľké lokálne médiá tiež ponúkajú niekoľko možností videoreklamy, z dôvodu nedostatku video obsahu však primárne ide o in-bannerové riešenia. Pre-rollom teda naďalej výrazne dominuje YouTube.

Nový rok sa nám už nezadržateľne rozbehol a určite sa budeme mať na čo tešiť, a platí to aj pre naše ďalšie blogy, ktoré môžete priebežne sledovať na našej webovej stránke.

RSS feed komentárov k tomuto článku
RSS feed komentárov k všetkým článkom



(nebude zverejnený)



Položky označené * sú povinné