Prejsť k obsahu  Prejsť k hlavnému menu

Firemný weblog poradenské spoločnosti h1slovakia.sk

Zobraziť všetky články
Späť

Máme Tatry ale nie účet na Foursquare

Veľký a zďaleka ešte nie plne využitý priestor pre propagáciu Slovenskej republiky ako destinácie cestovného ruchu ponúka internet a sociálne médiá. V súčasnosti sa na marketingu podieľajú inštitúcie ako zo štátneho, tak zo súkromného sektoru. Štát za týmto účelom zriadil a zo svojej kasy financuje organizáciu SACR (Slovenská agentúra pre cestovný ruch), propagačné aktivity rozvíjajú tiež združenia cestovného ruchu, samosprávy miest, ale aj hotelové reťazce či neziskovky. Menšie subjekty majú spravidla nápady a nadšenie, ale často im chýbajú finančné prostriedky. Organizáciám, ktoré disponujú dostatočným rozpočtom, zas môže chýbať invencia a kreativita. Zámerom tohoto článku však nie je kritizovať, ale skôr načrtnúť, aké možnosti vôbec destinácia cestovného ruchu v on-line marketingu má, a aké nástroje Slovensko využíva.

V akej situácii je marketing cestovného ruchu na Slovensku?

Slovensko má pomerne prepracovaný oficiálny turistický portál www.slovakia.tra­vel fungujúci pod záštitou SACR, takže je na čom stavať. Oficiálnu stratégiu dopĺňa e-mailing, relatívne nová Facebooková stránka a nový YouTube kanál. Viac ako on-line sa však SACR venuje klasickým off-line kanálom marketingovej komunikácie. K ďalším subjektom, ktoré sa nepriamo podieľajú na propagácii Slovenska patrí napríklad mesto Bratislava, organizácia destinačného manažmentu Klaster Liptov, združenie Európske hlavné mesto kultúry Košice13, lyžiarske stredisko Park Snow Donovaly a ďalšie. Tieto subjekty prezentujú seba (a Slovensko) väčšinou pomocou webových stránok a profilov na Facebooku a Twitteri. 

Ako prilákať návštevníkov? Hovorte s nimi, zabavte ich a neskrývajte sa!

Sociálne siete predstavujú dôležitý komunikačný kanál, ideálny pre domácich a pravidelných návštevníkov. V porovnaní so susednými destináciami sme však v začiatkoch. Kým hlavná slovenská Facebooková stránka Slovakia.travel má o niečo viac než 1 400 fanúšikov, tá česká ich má 70 000 a napríklad stránka mesta Viedeň má 125 000 fanúšikov. Na Facebooku okrem oficiálnej stránky Slovakia.travel fungujú aj ďalšie subjekty, združenia a skupiny. Berúc do úvahy počet fanúšikov a kvalitu stránky, stoja za zmienku napr. Naša Bratislava, Naše Slovensko, Park Snow Vysoké Tatry, Slovensko – Malá veľká krajina / Slovakia Little Big Country či Ski resort Tatranská Lomnica. Na Twitteri Slovakia.travel účet nemá. Aktívne však pôsobia subjekty ako Visit Bratislava, neoficiálny informačný portál Slovak republic, Moje Slovensko, BA kraj, LiptovTourism, Slovakia Travel News a pár ďalších. Svoj profil má dokonca aj Slovenské národné múzeum! U zahraničných destinácií však prezentácia na Twitteri nie je žiadnou novinkou. Ukážkou je napríklad profil Visit Holland. Na Google+ zatiaľ pôsobí minimum slovenských subjektov cestovného ruchu, Slovakia.travel sa tam taktiež nenachádza. Určite stojí za to investovať do sociálnych médií viac času a trochu financií. Ponúkajú široké možnosti – od získavania fanúšikov a komunikácie s nimi, poskytujú aktuálne informácie až po interaktívne súťaže. Jednou z novších možností propagácie sú geolokačné služby. Ide o služby, ktoré umožňujú užívateľom pomocou mobilného telefónu označovať miesta, kde sa práve nachádzajú a tieto miesta hodnotiť, komentovať, odporúčať či pridávať rady a tipy. Medzi najpoužívanejšie patria Foursquare, Gowalla, Google places alebo Facebook places. Užívatelia sa najčastejšie prihlasujú v reštauráciách a kaviarňach. Môžu ale tiež označiť a ohodnotiť aktuálne snehové podmienky a služby v lyžiarskom stredisku alebo odporučiť návštevu výstavy či múzea. Na Foursquare môžeme nájsť napríklad sprievodcu lyžiarskymi strediskami SKI&SNB Slovakia a golfovými možnosťami GOLF Slovakia. Užitoční sú sprievodcovia miest, akých ponúka napríklad Amsterdam či Sydney. V Berlíne zas za navštívenie vytipovaných pamiatok dostanete ocenenie – citybadge “Ich bin ein Berliner”. Po úžasnom pobyte nie je nič lepšie, ako postrčiť nadšeného návštevníka k zdieľaniu fotiek, videí, odporúčaní a komentárov. Možností je veľa. Okrem sociálnych médií sú to blogy a blogové platformy. Zdieľanie fotiek na Flickr, odporúčaní na Tripadvisor.com, alebo pridanie videa na YouTube kanál. A to všetko spoločne prepojiť. 

Navštevujte ich pravidelne, aby to isté robili aj oni

Pravidelný kontakt s návštevníkmi umožňuje periodické zasielanie newslettru, či prehľad nadchádzajúcich kultúrnych akcií. V e-mailinguje kľúčová informačná hodnota a grafické spracovanie. Primárne slúži na budovanie vzťahu so zákazníkmi, preto sa skôr hodí pre domácich a opakovaných návštevníkov. Slovakia.travel takúto možnosť poskytuje, za posledný rok však žiadny newsletter nedorazil.

Buďte vidieť v správnom momente!

Turisti vyhľadávajú atrakcie, pamiatky, možnosti lyžovania a relaxu, festivaly, podujatia i dopravné možnosti. Na všetky relevantné otázky by mali dostať relevantnú odpoveď. Túto dôležitú odozvu je možné budovať pomocou SEO a PPC. SEO, alebo tiež optimalizácia pre vyhľadávače, je súbor techník pre zlepšenie pozície, na ktorej sa web stránka zobrazuje vo vyhľadávači v prirodzených výsledkoch vyhľadávania. Po zadaní súvisiacich výrazov (napr. Slovakia, holidays in Slovakia atď.) do Googlu sa na prvých pozíciách objavuje www.slovakia.travel, spoločne s Wikipediou. Zďaleka však nie vo všetkých prípadoch a často sa najreprezenta­tívnejší web www.slovakia.travel prepadá na koniec prvej stránky a ďalej. Je škoda, že kvalitný a informačne bohatý web predstihli menej podarené weby, ako napríklad www.slovakia.com, www.slovakia.org či dokonca Slovenský hydrometeorologický ústav. Na Slovensko je PPC reklama minimálne využívaným propagačným subjektom. Pritom ponúka tak veľa možností. PPC reklama vo vyhľadávaní nasmeruje potenciálnych návštevníkov na relevantný web a v obsahovej sieti pomáha zvyšovať povedomie o destinácii. Veľa závisí od dostupného rozpočtu, PPC reklama však môže byť cenovo prijateľnou alternatívou k televíznej či billboardovej kampani. Destinácia cestovného ruchu musí komunikovať tam, kde sa nachádza jej cieľová skupina. A tá mladá a aktívna je dnes predovšetkým on-line. Kombináciou on-line a off-line médií je možné dosiahnuť skvelý mix, ktorý zabezpečí komplexné pôsobenie na návštevníka a premení ho z potenciálneho na skutočného.

Autorkou je Jaroslava Jutková.

RSS feed komentárov k tomuto článku
RSS feed komentárov k všetkým článkom



(nebude zverejnený)



Položky označené * sú povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.