Prejsť k obsahu  Prejsť k hlavnému menu

Firemný weblog poradenské spoločnosti h1slovakia.sk

Zobraziť všetky články
Späť

Not Provided - SEO čaká ďalšia zmena

Počas niekoľkých posledných týždňov došlo v Google k razantnému zvýšeniu podielu kľúčových slov a fráz, ktoré nie sú vyhľadávačom ďalej odovzdávané meraciemu nástroju – označované ako not provided. Zdá sa, že tento podiel dosiahne do konca roku 100%. V praxi to znamená, že nebudeme vôbec poznať konkrétne kľúčové slová a frázy, cez ktoré sa k nám na web užívateľ dostal. Čo z toho vyplýva pre SEO?

Najprv trochu opakovania. Jednou zo základných skupín dát, ktorú sme schopní v meracích nástrojoch sledovať, sú kľúčové slová, vďaka ktorým užívateľ na stránky prišiel.

V októbri 2011 Google oznámil, že prestáva ďalej odovzdávať informácie o tom, aké kľúčové slovo alebo frázu použil užívateľ pri vstupe na web. Paralelne (nie podmienečne) s tým začal postupne svoje vyhľadávanie preklápať na https protokol. V prehľade kľúčových slov sa následne začala objavovať nová položka „not provided“.

Percento „not provided“ rastie

Podiel not provided sa za posledné dva roky pomaly, ale iste začal zvyšovať. Výrazne zrýchlil počas septembra. Server notprovidedcou­nt.com na základe svojich dát spočítal, že tento podiel bude do konca roku 100%. U našich klientov to pre ilustráciu vyzerá nasledovne:

 

Koniec SEO?

Analýza kľúčových slov a fráz pri vstupe na web je z hľadiska SEO jeden z najdôležitejších krokov. Znamená to teda, že ak nebudeme poznať tieto konkrétne slová, nebudeme schopní na SEO pracovať? Že SEO umrie?

Na obe otázky je rovnaká odpoveď: NIE.

SEO je disciplína, ktorá od svojho počiatku musí stále hľadať nové a nové cesty ako sa vyvíjať a toto nie je nič iné ako len ďalšia „prekážka“, ktorú musí zvládnuť.

Ako sa vyrovnať so zmenami?

Z pohľadu práce v SEO je niekoľko možností, ako s novou situáciou naložiť. 

1. Dôslednejšia analýza toho, na aké vstupné stránky ľudia prichádzajú, koľko na nich strávia času a kam cez ne ďalej pokračujú. To nám síce nedá tak presné informácie, ako bol jednoduchý prehľad kľúčových slov, prinesie nám to však veľa podstatných informácií. V SEO tento postup nie je nič nové, jeho dôležitosť však aktuálne výrazne stúpne.

Za účelom pokročilej analýzy je možné v Google Analytics vytvoriť filter, ktorý k not provided vpisuje do kľúčovej frázy ďalšie informácie typu URL vstupnej stránky alebo titulku. Tieto pokročilé filtre a ich využitie v súčasnosti testujeme. Na príklady práce s nimi a ich nastavenia sa môžete tešiť v ďalšom článku.

2. Druhou alternatívou sú Google Webmaster Tools, ktorá ponúka prehľad o tom, cez aké kľúčové slová užívateľ na stránky prišiel, a to vrátane čísel. Sú to však dáta, ktoré nemusia byť úplne rovnaké ako napríklad tie z Google Analytics.

Niekoľko dní po vypustení správy o not provided si začalo mnoho ľudí v SEO všímať, že sa od rovnakého dátumu neobnovujú aktuálne čísla v Google Webmaster Tools, čo len priživilo teórie o tom, že " Google chce zabiť SEO". Ale Google neskôr potvrdil, že sa jedná o dočasnú chybu, ktorú už opravil a dáta sú opäť dostupné.

3. V určitých situáciách môže dôjsť k tomu, že sa stanoví cieľ zamerať sa na objem návštevníkov z vyhľadávania ako taký, teda nebude sa hľadieť na čiastkové výsledky (pozície) ani na rozdelenie tzv. brandových a nebrandových fráz.

Kým sa v SEO často bavíme o zvyšovaní nebrandových fráz, pretože brandové bývajú z hľadiska optimalizácie „vyriešené“ (tak to môžu niektorí vlastníci stránok vnímať), cieľom novej optimalizácie môže byť samozrejme aj práca na všeobecnom zlepšení výsledkov z vyhľadávania, teda napríklad aj podporovanie brandu.

Nakoniec, ako sa vyvíja hľadanosť brandu, možno aj naďalej sledovať (opäť v obmedzenej forme, ale lepšie ako nič) napríklad pomocou Google Trends a po dohode všetkých zainteresovaných strán (majiteľ webu, SEO konzultant) môže aj naďalej existovať rozdelenie podľa typu fráz.

Príležitosť k ďalšiemu rozvoju

Hoci v krátkodobom poznaní sú tieto zmeny pre SEO nepríjemné a o to viac, že po nedávnych razantných Google zmenách (Panda, Penguin) je to tentoraz zásah, ktorý pocítia všetci bez rozdielu kvality, dlhodobo to môže pre SEO priniesť jednu pozitívnu vec. A to, že SEO nebude analyzované a riešené otrocky pomocou prvotných dát, ale donúti všetkých sa hlbšie zamyslieť nad tým, ako sa užívateľ na stránkach chová, ktoré stránky prechádza, či sa vracia atď.

Analytika nám už dnes poskytuje veľa dát. Ďalšie na nás čakajú (čo takto sledovať napríklad na sociálnych sieťach, čo ľudia požadujú/hľadajú? Alebo sa pozrieť do dát z platenej reklamy vo vyhľadávaní?) A hneď je možné na celú vec hľadieť v úplne inom svetle.

Nechajme nateraz stranou teórie o tom, čo tým Google dlhodobo sleduje. Či tým naozaj chráni dáta o súkromí užívateľov (ako oficiálne tvrdí), či tak vlastne ďalej tlačí ľudí k platenej reklame vo vyhľadávaní (ktoré konkrétne kľúčové slová ďalej zobrazuje, ale tam je to niečo iného – neodovzdávajú sa otázky užívateľov, ale slová z kampaní), alebo či si len pripravuje pôdu pre spoplatnenie niektorého svojho nástroja. To sú všetko naozaj len teórie.

Prax by mala byť taká, že každá ďalšia zmena vo vyhľadávačoch nie je pre SEO klinčekom do rakvy, ale predovšetkým výzvou k novému pohľadu, dôslednejšej práci a omnoho širšiemu pohľadu než len cez pár kľúčových slov.

Autor na Google+: Tomáš Vyskočil
RSS feed komentárov k tomuto článku
RSS feed komentárov k všetkým článkom



(nebude zverejnený)



Položky označené * sú povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.