Prejsť k obsahu  Prejsť k hlavnému menu

Firemný weblog poradenské spoločnosti h1slovakia.sk

Zobraziť všetky články
Späť

Offline a online marketing: Ohovárame sa!? Škodu utrpí hlavne klient

Do H1.cz som prišla zo sveta, kde sa riešil len online marketing. Odhadovali a počítali sme potenciál trhu pre určité produkty. Či tam je, alebo nie je, a koľko by sa dalo zarobiť. Riešili sme brožúry, grafiku, kreatívne a mediálne briefy. Realizovali sme kvantitatívne a kvalitatívne výskumy. Hľadali sme a tvorili nové komunikačné benefity pre našich klientov. Zaoberali sme sa cieľovou skupinou do každého detailu. Veľa sme pracovali s brandom, benefitmi, reklamou, číslami.

Marketing. Rozhodne offline.

Tak som prišla do H1.cz a bolo to ako skočiť zo slanej vody do sladkej, prejsť z ovocia na zeleninu, z wiskey na biely rum. Zrazu to, čo okolo mňa rok a pol tak silno bzučalo, zmizlo lusknutím prsta a vzduchom začali lietať iné názvy: linkbuilding, CTR, CPC, CPA, Penguin, A/B testovanie atď. Iný druh čísel, oveľa viac technických znalostí. Obsahové stratégie, sociálne médiá, konverzné cesty, atribučné modely.

Marketing. Rozhodne online.

Marketing ako desaťboj

Začalo mi to vŕtať hlavou. Som stále v marketingu? Alebo už v ňom nie som? Alebo som v ňom nebola predtým? Ja si myslím, že som bola a stále som. Offline a online marketing je jedná súťaž, ktorá sa skladá z viacerých disciplín. Ako desaťboj. Keď chcete zlatú medailu, musíte obstáť výborne vo všetkých 10 disciplínach. Keď chcete vďaka marketingu získať čo najvyššie konverzie/zisk, musíte koordinovať a ovládať offline i online marketing. V reálnom svete však spolu až príliš často offline a online marketing nerozpráva a hľadanie spoločnej cesty všetkých stojí neskutočné úsilie.

Vypozorovala som, že ľudia z online veľmi často nemajú vôbec predstavu o tom, aké záležitosti rieši Brand/Product Manager, čo všetko sa skrýva v celej tejto disciplíne, a predovšetkým prečo by mali chcieť nahliadnuť pod pokrievku a klásť (iné) otázky. Čo im to môže osobne a profesne priniesť. U mnohých “offline ľudí” som sa zase stretla s tým, že z neznalosti považujú online za niečo, čo môžu bez akejkoľvek pomoci a konzultácií realizovať úspešne sami (a často to končí neúspechom, prípadne náprava stojí ďalší čas a ďalšie investície). Alebo mu jednoducho neverí a opäť ani nepremýšľajú nad tým, čo im rozvoj vedomostí v ďalšej disciplíne môže profesne aj osobne priniesť.

Nevieme spolupracovať? Najviac trpia tí tretí

Na tvrdú skepsu k online marketing som nedávno narazila i u svojich bývalých “offline kolegov”. Príjemné stretnutie na večeri v hojnom počte. Prežúvala som posledné sústo večere, keď na mňa dvaja z nich vyhŕkli: “A čo tam vlastne robíte v Hájedničke? My tomu neveríme. To sú len plané reči online agentúr, aby zarábali.” 

Ten istý týždeň som náhodou mala možnosť si vypočuť Brand Managerku z veľkej nadnárodnej spoločnosti, ktorá sa mi úprimne zverila, ako tento “boj” vnímajú oni ako klienti – z pozície toho, kto rozhoduje aké veľké kúsky z marketingového koláča firma ukrojí:

“Do online investujeme málo peňazí, pretože mu nikto veľmi neverí a nechápe, aké nám to prinesie výsledky. A keď už, tak sa strčia peniaze niekam do bannerov bez toho, aby sme nejako premysleli koncept. Z jednej strany nám mediálky stále hučia do hlavy, že musíme ísť do televízie, inak to nemá cenu. A do toho príde agentúra špecializovaná na online, ktorá hrozne zhodí televíziu, povie, že na reklamy sa nikto nepozerá, a ako je online super a dá sa merať. Presne teraz mi tam chýba nejaká snaha o prepojenie. Napríklad v mediálnych skupinách ako MAFRA alebo Burda zamestnávajú obchodných zástupcov zvlášť na podporu online alebo offline, ale nikto z nich neponúka možnosť celú kampaň spojiť.” 

Osobne nepotrebujem žiadnu stranu brániť, rovnako, ako som nepresviedčala kolegov o tom, že sa v názore na našu online agentúru mýlia. Viem, že všetky offline a online disciplíny sú veľmi dôležité a obe prinášajú výsledky. Je to jeden závod, jedná loď, ktorá by mala viesť všetkých svojich závodníkov na jednej palube. A nie na dvoch koráboch. Veď my všetci – branďáci, produkťáci, online špecialisti, obsahoví stratégovia, CRM špecialisti, obchoďáci – máme rovnaký cieľ: väčšie tržby za menej nákladov a pokojných klientov.

Alebo sa mýlim?

Autorkou je Michaela Poledníková.

RSS feed komentárov k tomuto článku
RSS feed komentárov k všetkým článkom



(nebude zverejnený)



Položky označené * sú povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.