Prejsť k obsahu  Prejsť k hlavnému menu

Firemný weblog poradenské spoločnosti h1slovakia.sk

Zobraziť všetky články
Späť

Reklama, ktorá neobťažuje? Dobre zacielená

Všetci chápu, že prevádzkovateľ webu potrebuje nejako zarábať, aby mohol dodávať stále nový a zaujímavý obsah. V poslednej dobe si ale začínajú aj užívatelia klásť podmienky. Nechcú reklamu, čo otravuje, prekrýva obsah a neustále sa vnucuje. Chcú reklamu súvisiacu s obsahom, servera. Chcú reklamu zacielenú. Teda motorista reklamu na nové auto, nie na prací prášok.

Sme vo fázy hľadania rovnováhy, kedy prevádzkovatelia potrebujú z každého návštevníka získať čo najviac. Užívatelia sa bránia: či už nevedome – reklamnou slepotou alebo použitím programov, ktoré reklamu schovajú. V najhorších prípadoch tento boj dôjde do situácie, kedy bude na stránke 90% reklamy a väčšina návštevníkov začne hľadať informácie u iného poskytovateľa. Je teda predovšetkým na poskytovateľoch obsahu aby vyvážili reklamu a obsah, ideálne reklamu učinili čo najzaujímavejšou a užívateľom ju nenatláčali proti ich vôli.

Reklama osobná a cielená

Ak sa bavíme o cielenej reklame dnes, máme obyčajne na mysli kontextovú reklamu od Googlu, prípadne sociálnu reklamu od Facebooku. V prípade Googlu je nám reklama predložená na základe obsahu, ktorý si v danom momente pozeráme, spolu s tým, čo si o nás pamätá z predošlého vyhľadávania (napríklad posledné navštívené stránky, záujmy, demografie atď.). Facebook naopak využíva dáta, ktoré si užívatelia vyplnili vo svojich profiloch, teda opäť demografiu a záujmy, ale zavážiť môže i napríklad, váš status „single“. Do reklamy, na prekonanie reklamnej slepoty, umiestni fotografie priateľov a tým reklamu zosobní. V Slovenskej republike bude čoskoro spustené demografické cielenie v kontextových kampaniach.

Remarketing (opätovné oslovenie návštevníkov) je na vzostupe. Zatiaľ však iba do detailu produktu bez špeciálnej personalizácie. Vôbec najďalej sú momentálne emailové spravodaje, kde sa pracuje, ako s lokalizačnými údajmi klienta (býva napríklad v Bratislave), tak i s kompletnou históriou nákupov. Pokiaľ minulý mesiac zákazník nakúpil jedlo pre psa, môže mu eshop tento mesiac skúsiť ponúknuť inú značku, ktorá je aktuálne v akcii. Pravdepodobnosť, že každý mesiac musí kupovať vrece žrádla je veľká, tak prečo mu to neuľahčiť.

V prípade neinternetového marketingu už v súčasnej dobe funguje pozičná reklama cez SMS. Teda pokiaľ váš operátor vie, že ste v určitej oblasti (napr. Žilina), môže vám poslať personalizovanú reklamu (systém vie, kto ste, koľko máte rokov, odkiaľ ste a koľko platíte) ideálne sa vzťahujúcu k danej lokácii (v našom prípade na úrazové poistenie).

Možnosti personalizácie reklamy sú ale omnoho širšie. Ide len o to, ako rýchlo príde spoločnosť do stavu, že bude ochotná sa vzdať niektorých ďalších informácií o svojom živote. Na druhú stranu aj teraz existujú možnosti personalizácie, ktoré skoro nikto nevyužíva. Napríklad cielenie prostredníctvom denného času, teda že na poludnie ľudia hľadajú a konzumujú iný obsah než večer, ešte nie je príliš rozšírené.

Kameňom úrazu personalizácie internetu je okamih, kedy si návštevník uvedomí, čo všetko už o ňom viete, a že nemá istotu, ako s takýmito údajmi naložíte alebo ako sú zabezpečené. Vhodným príkladom sú vlny zdesenia, čo všetko o nás vie Facebook. Pritom sme mu to sami a dobrovoľne povedali! Dnes možno zbierať o návštevníkoch v podstate akékoľvek informácie, od ich správania, čo hľadajú a teda, o čo sa zaujímajú, cez demografické údaje ako je vek, koľko majú detí až po informácie o ich zdravotnom stave.

Reklama vám môže vyžehliť vzťah

Už sa objavujú prvé banky, také lastovičky marketingu, ktoré začínajú poskytovať údaje o útratách konkrétnych klientov tretím stranám práve za účelom personalizácie reklamy. Z týchto údajov možno napríklad zistiť, že každý víkend idete do sauny. Iná sauna vám teda môže ponúknuť presne zacielenú reklamu a pridať aj zľavu.

Je len otázkou času, kedy začnú byť na predaj údaje od doktorov, poisťovní, internetových predajcov, dopravných podnikov a ďalších. Predstava jedného centrálneho trhoviska s údajmi pre personalizáciu reklamy neznie úplne nereálne.

Možno sa vám zdá, že budúcnosť vyzerá pre naše osobné informácie čierne, ale všetko je vyrovnané ochotou ľudí samotných tieto údaje poskytnúť. Predstavme si zlacnený paušál poistného, kedy nám internetový obchod bude môcť zaslať reklamu na nové kolieskové korčule, pretože nám doktor odporučil cvičiť.

Ďalšou možnosťou je využiť údaje o telefónnom hovore, vrátane informácie o tom, či bol pozitívny alebo nie. Krásnym príkladom je, keď voláte žene, ktorá sa na vás hnevá a po hovore vám reklama ponúkne možnosť zaslať jej kuriérnou službou kvety. Výmenou za to máte v zmluve s operátorom oveľa nižšiu cenu hovorov, než keby sa vám reklama nezobrazila.

Budúcnosť digitálnej reklamy

Vždy je dobré dívať sa do budúcnosti a byť pripravený na nové trendy, prípadne na prelomové technológie a riešenia. Reklama je vrtkavá dáma, ktorá sa môže rozhodnúť pre iný smer skoro kedykoľvek. Môže tiež dôjsť k zásadnej zmene v správaní zákazníkov. Vždy sa dívajte dopredu. Jedným z trendov bude lepšia personifikácia. Ide len o ochotu a možnosti inzerentov využívať informácie, ktoré im budú ponúkané. Na marketingových oddeleniach bude, aby s možnosťou reklamy ako doplnkového kanálu pri platbe za službu počítali. Ľudia sú pre zľavu ochotní urobiť mnohé.

Ďalším výrazným prvkom ako online, tak offline marketingu, sa môže stať gamifikácia, teda udeľovanie bodov za akcie. Celý koncept už poznáte, len sa mu hovorí vernostná karta. V prípade internetu pôjde o širšie zapojenie, kedy body budete môcť získavať napríklad za návštevu či nákup v partnerských obchodoch, za recenzie na produkty, za pomoc iným v poradni a mnoho ďalších akcií. Odmenou vám budú zľavy, darčeky k nákupu alebo iné benefity ako lacnejšie služby.

Ďalšou veľkou oblasťou je digitálna offline reklama. Predstavte si, že idete po ulici okolo billboardu, ktorý vás osloví. Presnejšie, smerový reproduktor počuteľný pre vás a na billboarde samotnom sa zobrazí personalizovaná správa. To všetko na základe spolupráce kamery, ktorá rozpozná, že ste muž v obleku a máte okolo 35 rokov. Teda spadáte do cieľovej skupiny inzerátu na hodinky, ktorá je vám prehraná.

Možným rozšírením je dlhodobejšie sledovanie vami navštívených obchodov (opäť prostredníctvom rozpoznania tváre). Billboardy mimo nákupné centrum vás potom môžu presvedčiť, aby ste ich navštívili. To všetko len vďaka kombinácii už existujúcich technológií. Takýchto prepojení digitálneho a offline sveta budeme v budúcnosti nachádzať omnoho viac, predovšetkým cez mobilné zariadenia.

Hlavná téma súčasnosti, teda ako monetizovať zákazníka vyzerá, že je vyriešená. Teraz je nutné nájsť vyvážený vzťah medzi množstvom obsahu a reklamy, ktorú užívateľovi zobrazujeme. Je nutné lepšie začlenenie a optimalizácia reklamy k obsahu, aby bola do čo najväčšej miery narušená reklamná slepota.

Väčší zárobok z reklamy na menšej ploche umožní personalizácie obsahu reklamy, a to presným zacielením na záujmy, demografiu a nákupnú históriu návštevníka. Tieto údaje môžeme už teraz zbierať z mnohých zdrojov. Reklamu možno tiež socializovať na úroveň odporúčaní od priateľov, ktoré sú omnoho dôveryhodnejšie, a sme teda skôr ochotní propagovaný produkt kúpiť.

  • Juro
    04. 04. 2012 / 10:23

    dobry clanok

RSS feed komentárov k tomuto článku
RSS feed komentárov k všetkým článkom



(nebude zverejnený)



Položky označené * sú povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.