Prejsť k obsahu  Prejsť k hlavnému menu

Firemný weblog poradenské spoločnosti h1slovakia.sk

Zobraziť všetky články
Späť

Slovenskí užívatelia internetu sú mladší ako českí. Pesimizmus nás ale spája všetkých

Ako sa na internete správajú českí a slovenskí užívatelia? V čom majú k sebe blízko a v čom sa líšia?

Spája nás pesimizmus

Zo sociologických výskumov vyplýva, že 32 % Čechov a 42 % Slovákov sú pesimisti. A až polovica Čechov a 44 % ľudí na Slovensku sa obáva o svoju budúcnosť. Ne­gatívne naladení majú strach zo straty zamestnania a očakávajú, že sa v budúcnosti budú mať horšie ako doteraz.

Slovákov a Čechov spája pesimizmus a negatívny pohľad na budúcnosť. Podľa rebríčka Happy Planet Index, v ktorom je zahrnutých 151 krajín, sú Slováci na 89. mieste a Česi až na 92. mieste. Pred nami sa tak nachádzajú krajiny ako napríklad Líbya, Haiti, Irak, Jemen, Barma či Uzbekistan. 

Akí sme?

Optimisti sú ohrozený druh

K optimistom, ktorí sú pre obchodníkov zaujímavejší, sa radí iba 14 % domácností na Slovensku. V Českej republike sa k pozitívne naladeným hlási 18 % obyvateľov. Op­timistickí spotrebitelia radi skúšajú nové produkty, nakupujú prémiovejšie produkty a hodnota ich nákupu je najvyššia spomedzi všetkých skupín. Pozitívne naladení (a teda nakupujúci) sa vo vyššej koncentrácii nachádzajú v Bra­tislavskom a Trenčianskom kraji, ale aj v Košiciach.

Kupujú sa nepotrebné veci

Slováci aj Česi radi nakupujú elektroniku, a to aj napriek pocitu zhoršujúcej sa životnej úrovne. Prieskumy konštatujú nárast materializmu v spoločnosti – ľudia si doprajú veci, bez ktorých by sa zaobišli. Notebooky či smartfóny si ľudia dovolia kúpiť aj napriek tomu, že ich nepotrebujú a svoju finančnú situáciu nepovažujú za najlepšiu. 

Zatiaľ stále platí, že cena je dôležitejšia než kvalita. Lákajú nás zľavy a akcie. Možno aj preto sú najobľúbenejšími e-commerce službami internetové aukcie, cenové porovnávače a zľavové servery. Kvôli nižšej cene je 70 % spotrebiteľov ochotných zľaviť na kvalite výrobku. Až 86 % Čechov a 90 % Slovákov je na zmenu ceny citlivejších než minulý rok.

Česi a Slováci v sieti

Penetrácia internetu vo svete je 34 %, v Európe dosahuje hodnoty až 63 %. V našich končinách využívame z tohto pohľadu internet nadpriemerne – viac než 73 % obyvateľov sa radí k užívateľom internetu. Podľa zdroja Internet World Statistics sa v Českej republike nachádza necelých 7,5 milióna užívateľov. Na Slovensku surfuje približne 4,3 milióna užívateľov. 

Česi a Slováci v sieti

Český a slovenský on-line trh sa líši v tom, akí užívatelia po internete surfujú. Kým v Česku je najväčšou skupinou veková kategória 35 – 44 rokov, na Slovensku je najpočetnejšou skupinou mladá generácia vo veku 15 – 24 rokov. Z toho vyplývajú rozdiely v užívateľskom správaní. Pre mladých je internet zdrojom zábavy a popularite sa tešia najmä mobilné technológie, hry, hudba a aplikácie. Česká republika má naopak jeden zo zrelších internetových trhov a potreby tejto cieľovej skupiny sú celkom odlišné.

Ako nakupujeme

V nakupovaní cez internet sme pomerne zdatní, 96 % Slovákov a 98 % Čechov má skúsenosť s on-line nákupom. Čo sa týka frekvencie, raz za týždeň nakúpi 14 % Čechov, ale len 4 % Slovákov. Raz za mesiac nakúpi 40 % Čechov, zato na Slovensku nakúpi mesačne cez internet iba štvrtina ľudí.  Za kvartál však nakúpi aspoň polovica obyvateľov. Slováci zatiaľ nakupujú nárazovo, ale zvyšuje sa počet ľudí nakupujúcich on-line pravidelne.

Najväčší rozdiel je v počte e-shopov

Kým Slováci majú k dispozícii približne 6 000 e-shopov, českí spotrebitelia majú k dispozícii až neuveriteľných 37 000 interne­tových obchodov! Mesačne na Slovensku vznikne približne 100 nových internetových obchodov, v Českej republike ich vznikne asi 800 mesačne, ale až 600 mesačne zanikne.

Rok 2012

Priemerná hodnota objednávky klesá a podľa najnovších trendov bude klesať aj naďalej. Cez internet sa totiž začínajú nakupovať aj bežné tovary ako potraviny alebo kozmetika, čo spôsobuje pokles hodnoty objednávky.

Ako sa rozhodujeme pri nákupe?

Štúdia TNS Digital Lifeprináša zaujímavé porovnanie jednotlivých európskych krajín v nákupe rôznych tovarov a služieb, ako napríklad finančné služby, automotive, cestovanie alebo elektronika. V štúdii sa porovnáva, koľko zdrojov informácií potrebujú jednotlivé národy pri nákupnom správaní a akú dôležitosť má hlas zákazníkov a hlas samotnej značky.

Ako sa rozhodujeme

V kategórii PC/tablety Slováci potrebovali až o 32 % viac informácií pri výbere predajcu. V oblasti cestovania sme v porovnaní s Čechmi potrebovali až o 40 % viac informačných on-line zdrojov pri výbere produktu a predajcu. Netreba zabúdať ani na referencie a samotnú komunikáciu značky s potenciálnymi zákazníkmi. Slováci aj v tejto oblasti vyhľadávali omnoho viac informačných zdrojov.

Ako sa rozhodujeme pri nakupe

Porovnanie „informačného hladu“ Slovákov s Nemcami je až zarážajúce. Slováci potrebujú takmer dvakrát viac informačných zdrojov ako Nemci a v prípade, že ide o výber predajcu, sme ochotní „googliť“ ako o život.

Firmy by preto nemali ignorovať referencie zákazníkov. Aktívna komunikácia je prvoradá.

Ako nám záleží na odporúčaní?

Viac než 50 % Slovákov sa zapája do diskusií, aby poradili a pomohli. Na Slovensku je viac aktívnych užívateľov, ktorí komentujú on-line a menšie percento diskutujúcich než v Česku, ktorí vynaložia snahu, aby niečo pochválili.

 

Ako nám záleží na odporúčaní

Ako využívame mobilné zariadenia?

Na svete sa nachádza 5 miliárd mobilných telefónov, cca 6 miliárd SIM kariet a z toho viac než miliarda sú smartfóny. Na Slovensku aj v Česku dosahuje penetrácia mobilných telefónov hodnoty nad 100 %. Čo sa týka rozšírenia smartfónov, za posledný rok došlo k výraznému nárastu a smartfón nosí vo vrecku približne 46 % užívateľov.

Ako využívame mobily

 

Slováci sú mobilní

Na Slovensku je dôležitosť mobilných technológií omnoho väčšia ako v Českej republike a v celom regióne strednej Európy. Konečne sme na vrchole aj nejakého pozitívneho rebríčka.  Návštevnosť webových stránok z mobilných zariadení dosahuje v okolitých krajinách okolo 6 %, na Slovensku je z mobilného zariadenia každá piata návšteva. Nepodceňujte dôležitosť prispôsobenia vášho webu pre mobilné zariadenia. Slovenskí užívatelia to ocenia.

Návštevnost z mobilu

Prehľad najčastejšie vyhľadávaných výrazov za rok 2012 na Google. Napravo sú najhľadanejšie slovenské výrazy, naľavo české.

Prehľad najčastejšie vyhľadávaných výrazov za rok 2012 na Google

Autorkou je Jaroslava Jutková.

RSS feed komentárov k tomuto článku
RSS feed komentárov k všetkým článkom



(nebude zverejnený)



Položky označené * sú povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.