Prejsť k obsahu  Prejsť k hlavnému menu

Firemný weblog poradenské spoločnosti h1slovakia.sk

Zobraziť všetky články
Späť

Spasí nás PPC, SEO alebo Sociálne siete?

Hodiny strávené konzultáciami s klientmi vám napovedia veľa o tom, ako dnešní predajcovia vnímajú možnosti a moc internetovej reklamy.

Prakticky najväčšiemu záujmu sa teší SEO (optimalizáciu pre vyhľadávače). Zvyšná množina sa domnieva, že receptom na úspech by mohla byť PPC (pay per click) reklama a/alebo efektívne využitie Facebooku.

Z mojich skúseností vyplýva, že prioritou č.1 je pre väčšinu predajcov neustále generovanie nových potenciálnych zákazníkov. A keďže sa na slovenskom trhu internetových vyhľadávačov využíva prevažne Google a zo sociálnych sietí tu jednoznačne víťazí FB, voľné „stánky“ na prezentáciu svojich produktov sa na týchto platformách hľadajú pomerne ťažko.

Počet takýchto miest, „stánkov“ je limitovaný, pretože stále pohodlnejšie a zároveň informovanejšie publikum si má z čoho vyberať. V honbe za úspechom často dochádza k tomu, že prezentujúci sa snaží svojich priamych konkurentov zámerne vytlačiť a zabrať jeho miesto. Domnieva sa totiž, že úspech v predaji jeho produktov spočíva v odstránení konkurencie. Samozrejme súčasný majiteľ mu svoje miesto neuvoľní bez boja.

A teraz z iného súdka: Určite ste sa už zúčastnili otvorenia nejakej kamennej predajne.  Preferovaný tovar je vo výške očí, na čelách a výrazných ostrovoch. Štýlové stojany, príjemná hudba v pozadí, všetko úhľadne a logicky zoradené.  Odborne školené predavačky, podkuté nákazlivo dobrou náladou vždy rady obslúžia a podajú pomocnú ruku. Jednoducho  všetko  pre spokojnosť zákazníka. Či sa s takýmito kamennými predajňami v skutočnosti ešte stretávate alebo nie, by vydalo na samostatný článok.

Žiadny obchodník neotvorí svoju predajňu s tovarom rozhádzaným po zemi. Na launchi nového obchodu musí všetko vyzerať tip – top, aby si každý návštevník odniesol iba pozitívne dojmy a ideálne nejaký produkt, s ktorým bude spokojný , a ktorý bude odporúčať svojim známym. V tom najlepšom prípade sa bude pravidelne a často vracať, ochotný minúť čoraz väčšiu sumu peňazí.

A teraz si predstavte si , že vchádzate do predajne, v ktorej je zvláštne šero a priestor na prasknutie obložený  tovarom. Rozmýšľate, kde ste sa vlastne ocitli, čo to bolo vo výklade. Zastriháte nosom, rýchlo mrknete na podrážky, či ste si nepriniesli prekvapenie z roztopených, ešte zimných chodníkov. Vy to ale nie ste. Zhrozený sa na päte otočíte a uháňate preč s vedomím, že sem už nevkročíte.

Bohužiaľ na webe je situácia často podobná práve druhému prípadu.  Virtuálni obchodníci sa domnievajú, že úvahy nad „interiérovým dizajnom“ sú stratou času. Web ako produkt rýchleho kvasenia chvatne natlakujú výrobkami , okamžite ho spustia a až potom sa začnú zamýšľať na tým, že ich produkty nikto nenakupuje. Hoci už obchod navštívili tisícky ľudí, objednávky napriek tomu ostávajú v jednotkách.

Na rade je trocha matematiky:

Za 3 mesiace :

  • 10 000 návštev
  • 18 objednávok
  • Konverzný pomer (KP) webu – teda schopnosť premeny návštevníka v zákazníka – 0,18%

Problémy sú podľa mňa hneď 2:

  1. Neznalosť onoho zvláštneho termínu „konverzný pomer“ – predajca netuší, ako ho sledovať, kde ho merať, čo ho ovplyvňuje a či sa s ním vôbec dá niečo urobiť.
  2. Spôsob, akým sa väčšina predajcov zvyčajne rozhodne zdvojnásobiť svoj obrat, resp. počet objednávok.

Logika „krízového manažmentu“ totiž pokračuje. Z uvedených čísel  pri tomto štýle uvažovania jednoznačne vyplynie, že na 36 objednávok potrebuje 20 000 návštev. Riešením sa teda zdá byť masívne zbrojenie a frontálny útok proti všetkým konkurentom.  Tlačí na dodávateľov služieb, aby mu dodali viac a viac návštevníkov za čo najnižšiu cenu.

------------------

Vo svojom meste si ako majiteľ kamennej predajne nedovolíte podceňovať vnímavosť návštevníkov a testovať na nich limity svojej predajne.  Takisto si veľmi dobre zmapujete, kde je najbližší obchod s podobným tovarom, detailne si zistíte, čo predáva, za koľko atď. Na internete súperíte s celým slovenským trhom a často aj s pár susedmi, minimálne z Českej republiky.

Koľko ľudí nakupuje osobne a koľko online? Nie je to i tým, že stále otvárame a zatvárame nové a nové rozhádzané predajne, ktoré už pri vstupe stratili našu dôveru?  Z ktorých sa po prekročení prahu otáčame na opätku a berieme nohy na plecia? Je jasné, že do takéhoto obchodu sa už veľmi pravdepodobne nebudeme chcieť vrátiť.

Prečo by to na webe malo byť inak? Je rozumné spoliehať sa na to, že prídu ďalší? Bez systematického budovania dôvery a dobrého mena toho veľa nezmôže ani najlepšia optimalizácia, či quickstep na sociálnych sieťach.

Autorem je Roman Helt.

RSS feed komentárov k tomuto článku
RSS feed komentárov k všetkým článkom



(nebude zverejnený)



Položky označené * sú povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.