Prejsť k obsahu  Prejsť k hlavnému menu

Firemný weblog poradenské spoločnosti h1slovakia.sk

Zobraziť všetky články
Späť

Všetko, čo ste kedy potrebovali vedieť o penalizáciách

Vo svete SEO bol prelomový rok 2011. Google v tom čase začal podnikať razantné kroky proti obsahovému spamu, pochybným technikám budovania spätných odkazov a ďalším zakázaným praktikám optimalizácie. Stvoril algoritmy Panda a Penguin, čím zmenil zabehnuté princípy optimalizácie. Od tej doby, zhruba každého pol roka, SEOkonzultanti po celom svete dychtivo (a niektorí s hrôzou) očakávajú okamih, kedy Matt Cutts, šéf antispamového tímu Google, oznámi ďalšiu aktualizáciu jedného z hodnotiacich algoritmov.

Google prakticky úplne prevzal iniciatívu nad pravidlami optimalizácie a všetci, ktorí chcú v pretekoch o pozície vo vyhľadávači uspieť, sa musia prispôsobiť. Čo ale robiť, keď sa niekto rozhodne na nové pravidlá nepristúpiť a je penalizovaný? Odpoveď na túto otázku a omnoho viac sa dozviete v tomto článku.

Nie je penalizácia ako penalizácia

Uvalenie penalizácie sa prejavuje znížením viditeľnosti webu v prirodzených výsledkoch vyhľadávania. Web s tzv. banom sa prepadne na pozície, ku ktorým sa prakticky žiadny užívateľ pri vyhľadávaní neprekliká. Zvyčajne hovoríme o prepade o rádovo desiatok pozícií, čo prakticky okamžite preruší prúd návštev cez vybrané kľúčové slová.

Krajnou variantnou je úplné vyradenie postihnutého webu z indexu vyhľadávača. Touto pomerne obskúrnou a na vyriešenie veľmi zložitou variantnou sa však v článku zaoberať nebudeme.

Poznáme rôzne sankcie, niektoré sa líšia rozsahom, iné spôsobom uvalenia. Obvykle sa penalizácie delia na 4 typy:

1. Čiastočná penalizácia, ktorá ovplyvňuje len vybrané stránky (kľúčové slová) webov

2. Celková, ktorá znevýhodňuje web ako celok

3. Manuálna, ktorá je uvalená na základe ručného zásahu v prípade porušenia pravidiel Googlu

4. Algoritmic­ká, ktorá je vyhodnocovaná automaticky na základe mnohých faktorov pre                  hodnotenie webov

Seznam.cz sa od penalizácií dlhodobo dištancuje, ale zistilo sa, že ich rozdáva tiež, no iba manuálne. Najmä vďaka absencii formulára – žiadosti o prehodnotenie –samotné zotavenie trvá o poznanie dlhšie ako u Googlu.

Penguin a Panda – maznáčikovia každého konzultanta

Penguin a Panda sú dva najznámejšie algoritmy od Googlu, ktoré bojujú proti spamu vo vyhľadávaní. Kým Penguin útočí najmä na neprirodzené odkazové profily, tak Panda je špecialistom na obsahový spam.


Pripomeňte si všetky aktualizácie algoritmov Penguin a Panda a ich dopady na vyhľadávanie. 

Hoci sa významy oboch updatov v poslednej dobe značne prekrývajú, tak skúsime aspoň načrtnúť zoznam základných prehreškov, ktoré práve tieto dva algoritmy postihujú najčastejšie.

Penguin

  •      Preoptimalizované anchor texty
  •      Nepovolené techniky linkbuildingu – sponzorované odkazy, PR články (tzv. advertoriály)
  •      Odkazy z nekvalitných a spamových domén (katalógy, PR weby, MFA a pod.)
  •      Komentárový spam
  •      Skryté odkazy na stránke
  •      Duplicitný obsah na webe

Ako môžete bojovať proti penalizácii od algoritmu PENGUIN? Budujte kvalitné a relevantné odkazy na svoj web. Také odkazy, ktoré dokážu privádzať potenciálnych zákazníkov a nie len odkazovú popularitu, tzv. link juice. Premýšľajte pri linkbuildingu sedliackym rozumom tak, aby každý odkaz, ktorý zoženiete, mal svoj zmysel.

Panda

  •         Nekvalitný a neprínosný obsah
  •         Obsahové farmy
  •         Duplicitný obsah
  •         Preoptimalizovanie obsahu na kľúčové slová (tzv. keyword stuffing)
  •         Mnoho reklám na stránke – pomer obsahu a reklamy na stránke
  •         Zakázané optimalizačné techniky (Black-hat SEO)
  •         Mnoho stránok s chybovým kódom 404
  •         Časté problémy servera – chyby 5×x

 Obrana proti zásahom Pandy – budujte kvalitný obsah –znie ako klišé. Tento buzzword posledných rokov má však pri boji proti Pande svoje opodstatnenie a je dokázané, že dokáže problémy s penalizáciu vyriešiť. V prvom rade si ale opravte web po technickej stránke tak, aby bol 100 % prístupný pre ľudí aj pre roboty vyhľadávačov.

Ďalším dôležitým faktorom je zamedzenie duplicitnému obsahu kanonizáciou, prípadne vyradením nepotrebných stránok z indexu Googlu. V dnešnej dobe sociálnych sietí a najmä Google+ vám môže veľmi pomôcť aktivita v tejto oblasti. Sociálne zmienky sú pre Google veľmi dobrým indikátorom pre posúdenie, či je obsah skutočne kvalitný alebo nie.

A hlavne si dôkladne prečítajte Google Webmaster Guidelines a postupujte podľa nich.

Poslednú májovú aktualizáciu algoritmu Panda pre vás v článku zhrnul Tomáš Vyskočil.

Algoritmy vám prinesú predovšetkým užitočný obsah

Nech už je váš názor na boj Googlu proti spamu akýkoľvek, tak nemožno poprieť, že zavádzanie sofistikovaných algoritmov pre odhaľovanie podvodov a nekalosti pri optimalizácii je pozitívum – skvalitňujú sa tak výsledky, ktoré nám Google ukáže.

Tento boj pomaly, ale isto vedie ku skvalitňovaniu obsahu na internete a tým aj k zvyšovaniu užitočnosti jeho využívania. Medzi najexponovanejšie weby sa na Google už nedostávajú také prípady webov, ktoré neprinášajú užívateľom žiadnu úžitkovú hodnotu a sú často vytvorené iba pre generovanie zisku z predaja reklamy.

Ako možno identifikovať penalizáciu? 

Manuálna penalizácia 

Identifikácia manuálnej penalizácie je veľmi jednoduchá. Kompletné informácie o ručnom postihu nájdete už o niekoľko mesiacov v stále užitočnejšom nástroji Google Webmaster Tools (GWT). Túto informáciu nájdete pod záložkou Návštev­nosť z vyhľadávania -> Ručné zásahy. Ak je váš web z nejakého dôvodu skutočne znevýhodnený, tak na tejto stránke zistíte, prečo sa tak stalo a v akom rozsahu. Ďalej tu získate prvotný impulz, kde a ako pri odstraňovaní penalizácie začať.

Ako môže vyzerať taká správa, vám ukážeme v prípadovej štúdii, v ktorej ilustrujeme, ako sme odstraňovali penalizáciu u nášho klienta.

Algoritmická penalizácia

Prepadli ste sa vo vyhľadávaní? Rapídne vám klesla návštevnosť? Šiel výkon webu výrazne dole? Aj napriek tomu v GWT nie je žiadna správa o penalizácii? Ak máte podozrenie, že ste boli penalizovaní, je potrebné ihneď zistiť, či sa skutočne jedná o zásah proti vášmu webu alebo či to nie je len trendová záležitosť.

Takýmto trendom môže byť:

  •         Sezónnosť odboru
  •         Trendy v odbore
  •         Zmena trhu
  •         Zvýšená aktivita konkurencie
  •         Negatívna kampaň konkurencie
  •         Vplyvy z offline sveta 

Keď ste si istí, že žiadny z vyššie uvedených dôvodov nie je nositeľom prepadu, tak musíte začať podrobnú analýzu svojho webu zo všetkých uhlov pohľadu. Dôvody a rozsah penalizácie sa zisťujú pomocou dôkladných analýz vývoja pozícií kľúčových slov, návštevnosti podozrivých vstupných stránok, návštevnosti na vybrané kľúčové slová a tiež analýzou vývoja pomeru vyhľadávačov ako zdrojov neplatenej návštevnosti.

Penalizácia: Najčastejšie otázky a odpovede 

Aké dôsledky má aktualizácia algoritmu Panda v Slovenskej republike?

Penalizácia za spamový obsah webu sa v SR vyskytuje len zriedka. Všeobecným príkladom sú odkazy v katalógoch vytvorené často iba pre samotný spätný odkaz. Tieto weby boli potrestané na základe nekvalitného a duplicitného obsahu. V klientskej rovine sa Panda príliš nevyskytuje. Je cielená skôr na affiliate weby, spomínané katalógy atď. Najlepšou obranou je tvorba unikátneho obsahu. 

Čo affiliate marketing a penalizácie?

Ak vedú odkazy z affiliate programu s atribútom do­follow z nekva­litných webov, tak môžu preniesť alebo dokonca zaviniť penalizáciu. Affiliate odkazy, spadajúce pod affiliate systémy, sú často opatrené dvojitým presmerovaním typu 301 alebo 302, ktoré zaistia neprenášanie hodnotenia webu, a tým predchádzajú prípadnej penalizácii.Toto je však nevhodné pre identifikáciu takýchto odkazov pomocou nástrojov pre analýzu odkazového profilu. Napríklad Ahrefs odkazy s dvojitým presmerovaním tieto nástroje nenájdu. Všeobecne teda pre affiliate platí, že je to dobrý sluha, ale zlý pán.


Ak je to technicky možné, tak ku všetkým svojim affiliate prepojeniam vložte atribút nofollow, aby ste predišli prípadnému nemilému prekvapeniu v budúcnosti. 

Má zmysel odkazy odstraňovať alebo skôr tvoriť nové a kvalitné pre vyváženie odkazového profilu?

Jednoznačne je potrebné odstrániť najhoršie odkazové vzory. Tvorba nových kvalitných odkazov je v každom prípade nutnosťou, pretože Google pri prehodnotení webu skúma jeho odkazový profil ako celok, nie len vybrané nekvalitné odkazy.

Môže odstraňovanie odkazov môj web poškodiť?

Áno, môže. Konkrétne pri pohľade na návštevnosť z vyhľadávača Seznam.sk (resp. Seznam.cz). Pri odstránení veľkého množstva odkazov pravdepodobne dôjde k poklesu pozícií na Sezname, a teda aj k poklesu návštevnosti z jeho prirodzených výsledkov vyhľadávania. 

Mám žiadosť o prehodnotenie písať v slovenskom alebo v anglickom jazyku?

Český jazyk by v žiadnom prípade nemal viesť k znevýhodneniu oproti anglicky písanej žiadosti. Na svete je veľa SEO konzultantov a vlastníkov webov, ktorí tento jazyk neovládajú, preto by toto pravidlo bolo značne diskriminačné. Keďže v Googli je každá neanglicky písaná žiadosť vložená do prekladača, je dobré ju písať stručne a v odrážkach.

Ako dlho budem čakať na prehodnotenie?

Doba prehodnotenia záleží na počte odoslaných žiadostí. Prvá trvá najkratšie – približne 4 dni. Pri druhej žiadosti musí byť preukázateľná vaša ďalšia aktivita. V opačnom prípade budete na odpoveď čakať veľmi dlho.

Aká je úspešnosť žiadostí o zrušenie penalizácie?

Úspešnosť prvej žiadosti o prehodnotenie sa blíži takmer k nule. Veľmi často dostanete odpoveď, že je ešte stále možné na niečom zapracovať. V istých prípadoch teda nie je od veci najprv odstrániť tie najnebezpečnejšie odkazy a odoslať žiadosť. Google vám v nasledujúcej odpovedi poradí, aké sú podľa neho inkriminované odkazové vzory vo vašom odkazovom profile.

Má zmysel založiť nový web pre Google, keď sa nedarí penalizáciu odstrániť? 

Áno, v istých prípadoch. Ak je odkazové portfólio vo veľmi zlom stave, tak je dobré sa zamyslieť aj nad touto možnosťou. Pri odstraňovaní mnohých odkazov by sme si mohli uškodiť u oboch vyhľadávačoch, pretože po odstránení penalizácie zaradí Google náš web síce späť medzi výsledky, ale zrejme nie na príliš zaujímavé pozície (prichádza do úvahy napríklad 2. – 4. strana).

Možno nahlásiť weby za nekalé praktiky?

Áno. Je však potrebné veľké množstvo nezávislých zdrojov, aby Google vzal také nahlásenie do úvahy. Skôr sa ale orientuje podľa svojho hodnotiaceho algoritmu.

Ak sa vám nedarí Google miláčikov preprať, pozrite sa na našu ponuku služieb a konzultujte s nami na: info@h1slovakia.sk.

RSS feed komentárov k tomuto článku
RSS feed komentárov k všetkým článkom



(nebude zverejnený)



Položky označené * sú povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.